Wybór tematu projektu – świadomości roli ojca w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym i uzależnieniom, wynika wprost z zadań, jakie spoczywają na organizacjach pozarządowych – wspieraniu działań państwowych oraz z dotychczasowej działalności, na której szczególnie skupia się Nasza Fundacja, a mianowicie wspieraniu mężczyzn w ich szerokopojętym rozwoju – dowiedz się więcej o naszej Fundacji na stronie.
Kampania przemyślana jest tak, aby łączyła w sobie dwa elementy. Chcemy powiedzieć o tym, że ojciec ma moc chronić swoje dziecko poprzez własny autorytet. Warto, a nawet trzeba też znać zagrożenia z jakimi współcześnie mierzą się ojcowie i dzieci, a sposoby radzenia sobie z nimi, to drugi element kampanii. Podczas kampanii odbędzie się sympozjum na temat ojcostwa, podczas którego wysłuchamy kilku paneli dyskusyjnych oraz będzie można wziąć czynny udział w debacie z naszymi gośćmi. Sympozjum odbędzie się 20.11.2021 r. w Gdańsku, prosimy o wcześniejsze zapisy drogą mailową. Wydarzenie będzie transmitowane online.
W roku 2022 zaprosimy chętnych ojców na cykl szkoleń i warsztatów, podczas których chętni ojcowie będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności jak wspierać i budować bezpieczną, pełną zaufania relację z dzieckiem oraz z jakimi uzależnieniami i zachowaniami ryzykownymi mierzy się dzisiejsza młodzież. Na tę część kampanii będzie można zapisywać się droga mailową, od września do końca tego roku. Termin warsztatów to luty-czerwiec 2022.
Zmiana społeczna jaką chcemy osiągnąć poprzez nasz projekt to zwiększenie świadomości wśród mężczyzn o ich roli w przeciwdziałaniu zachowaniom ryzykownym i uzależnieniom.
Pierwszym z nich jest niska świadomość ojców o znaczącej ich roli w wychowaniu dziecka, ponieważ głęboka i prawdziwa więź między rodzicem a dzieckiem, może przestrzec dziecko przed uzależnieniami i zachowaniami ryzykownymi.
Drugim problemem jest nieodpowiednia realizacja programów profilaktyki uzależnień przez jednostki samorządu terytorialnego.
W ocenie NIK, istotny wpływ na to jakie działania z zakresu profilaktyki podejmowały poszczególne gminy miało nierzetelne podejście do konstruowania gminnych programów profilaktycznych. Ich opracowanie powinno być poprzedzone dokładną diagnozą miejscowych problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, która powinna prowadzić do ustalenia rozmiarów problemów, tendencji w zachodzących zjawiskach oraz wskazania kluczowych zagrożeń i potrzeb w tym zakresie. Kolejnym etapem powinien być wybór celów odnoszących się do zidentyfikowanych w diagnozie najważniejszych problemów.
Skontrolowane gminy, część lub wszystkie cele formułowały jednak na wysokim poziomie ogólności, co utrudniało im rzetelną ocenę skuteczności podejmowanych działań, a część tych celów nie miała żadnego związku ze zdiagnozowanymi problemami i zagrożeniami.
O pierwszym problemie wypowiadają się Jan Urmański oraz Katarzyna Wac z Katedry Psychologii Emocji i Motywacji, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w artykule „Świadomość i przekonania ojców na temat współczesnych zagrożeń i bezpieczeństwa dzieci” opublikowanym w Journal of Education, Health and Sport w 2016 roku.
Szczególnie poruszyło nas kilka fragmentów ich pracy, dotyczących świadomości ojcowskiej: „Do kluczowych wniosków należy przede wszystkim wskazanie przez 94% ojców aktywnych przekonania co do wpływu na bezpieczeństwo dzieci. O 33% mniej ojców z grupy ogólnopolskiej zadeklarowało takie przekonanie. Można wnioskować, że aktywna postawa względem bycia ojcem silnie koreluje z poczuciem sprawczości. Ponadto ojcowie reprezentujący próbę ogólnopolską wskazują na inne źródła niebezpieczeństw niż ojcowie tzw. aktywni, w których ocenie pierwotnym źródłem niebezpieczeństwa dla młodego pokolenia jest brak silnej relacji rodzic – dziecko” oraz „Liczne badania wskazują, iż rodzinne właściwości, takie jak wsparcie i kontrola są czynnikami
chroniącymi przed zachowaniami ryzykownymi adolescentów, zaś ich brak do nich prowadzi
Uważamy, że nasz projekt jest innowacyjny, ponieważ zakłada wielopłaszczyznowe podejście do tematu, a jego rezultaty mają mieć trwałe skutki w bezpośrednich doświadczeniach ojców. Nasz pomysł bazuje na badaniach, a diagnoza problemu jest oparta na konkretnych faktach. Zakładamy realizację własnych badań społecznych, które zmierzą poziom świadomości mężczyzn w ujęciu globalnym, następnie wśród beneficjentów bezpośrednich przeprowadzimy głębszą analizę problemu. Będą oni mieli możliwość uzupełnić braki wiedzy i skonfrontować swoje postawy ze specjalistami z zakresu psychologii i przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym i uzależnieniom.
Kolejnym etapem będzie wyłonienie jeszcze węższej grupy, która będzie chciała użyczyć własnego wizerunku i doświadczeń do sesji zdjęciowej podsumowującej kampanię oraz weźmie udział w spotkaniach brain Storm, aby we współpracy z nami wypracować hasła podsumowujące kampanię, zapraszając na debatę. Ostatnim etapem naszego projektu będzie debata publiczna, w której każdy będzie mógł wziąć udział. Debata odbędzie się z udziałem specjalistów i gości specjalnych z zakresu socjologii, psychologii i tematyki ojcostwa, którzy będą odpowiadać nie tylko na pytania ojców ale również młodzieży i internautów. Spotkanie będzie otwarte w formie online lub stacjonarnie, jeśli będzie to możliwe.